Första veckan i Spanien

Utsikt

Måndag 30 mars – Söndag 05 april 2015

När jag tog av resväskan från rullbandet på flygplatsen var den blöt av regnet som hade öst ner i Sverige när jag åkte. Det var en stor kontrast mot den värme som slog emot mig när jag klev av planet. Jag hade kommit fram till Spanien, det var mellan 25 och 30 grader varmt, klarblå himmel och helt underbart. Lyxlivet fortsatte och vår taxichaufför mötte upp oss genom att hålla upp ett papper där vårt namn stod, vilket fick mig att känna mig lite som en VIP-person. Vid lägenheten blev jag välkomnad av min blivande granne. Vi fick nycklarna till lägenheten och en rundtur i området innan han skjutsade oss vidare till mataffären.

I affären fick jag lära mig att det är kunden själv som väger frukt och grönsaker. Varje frukt eller grönsak har ett eget nummer (till exempel: Tecla N° 24) som kunden får trycka in vid vågen för att få ut ett pris och en streckkod att fästa på påsen.

När vi kom tillbaka till lägenheten tog jag itu med min blöta resväska. Det var bara några kläder som blivit fuktiga och det var så varmt i luften att några av kläderna torkade innan jag hunnit hänga upp dem på torkställningen. Efter att ha packat upp resväskans innehåll var det dags att äta mat på takterrassen och njuta av både solen och utsikten (på bilden). Jag äter mycket mer frukt och grönt nu eftersom det är gott såklart! …men också för att det är mycket billigare än vad jag är van vid. Till exempel kostar 1 kilo paprika bara 1 euro/ca 9kr och en hel låda med 2 kilo jordgubbar kostar inte mer än 3 euro/ca 28kr.

En hel dag gick åt till att storstäda och göra fint uppe på takterrassen och inne i lägenheten. Lägenheten var tyvärr full av hundhår som har varit svårt att bli av med men efter en ordentlig rengöring trivdes jag och kände mig som hemma.

Någon dag senare var det på tiden att besöka stranden och det tog inte lång tid med cykel. Jag cyklar, joggar eller promenerar varje dag och utöver det har det blivit många turer till affärerna som ligger i närheten. Det har saknats några vanliga förbrukningsartiklar och andra saker som jag tycker behövs i lägenheten som exempelvis handdukskrokar och brandvarnare. Utöver alla besök till affärerna har jag även besökt två stora marknader som hade mat, kläder och prylar till bra priser. På lördagsmarknaden unnade jag mig två underbart goda munkar, det var trots allt påskafton och jag hade än så länge bara firat genom att äta ägg till frukost. På kvällen fortsatte ett enkelt, mysigt påskfirande och jag åt godis från mitt påskägg som mamma och pappa hade gett mig innan avresan.

Det har varit många nya intryck den här veckan men nu behöver jag inte längre påminna mig själv om att jag bor här i Spanien. Jag minns var jag är när jag vaknar och jag har slutat inbilla mig att jag ska behöva flyga hem redan nästa dag. Det känns jättebra!